Andre versjon av Taunus

 

Arbeidet med versjon nummer to av Taunus begynte like før jul i 1972. Her, etter tre års detaljarbeid, legges siste hånd på en full-skala-modell i leire som senere skal kles med en lakklignende spesial-plast, slik at direksjon og formgivere kan felle dommen.

(Hentet fra Ford Nytt nr 4, vinteren 1975/76)


Versjoner:

Stasjonsvogn fantes i 1600 basis-, L- og GL-modell.

Automatgear kunne bestilles til alle modeller unntatt 1300'er og soltak kunne bestilles til alle modeller unntatt stasjonsvogner.

Annet ekstrautstyr som kunne bestilles var: vinyltak, radio og metallic lakk.


Spesifikasjoner:

MOTOR 1300 1600 2000 2300
Sylindervolum cm3 1294 1593 1993 2294
Boring/slaglengde 79.0/66.0 87.65/66.0 90.8/76.95 90.03/60.10
Ytelse hk DIN/o. min. 59/5500 72/5000 98/5200 108/5000
Dreiemoment kgm/o.min 9,8/3000 12.0/2700 15,4/3500 18,0/3000
Kompresjon 9,0: 1 9,2: 1 9,2: 1 8,75: 1
Antall sylindre 4 4 4 6
Aksellerasjon 0-100 18,9 16,7 12,1 11,5
Toppfart km/t 140 152 167 173

 


Fords liste over basis Taunus utstyr:

 

L-versjon har basis som over, samt:

 

GL-versjon har i tillegg til basis- og L-utstyr også:

 

S-versjonen har utstyr som L og i tillegg også:

 

Ghia-versjonen har utstyr som GL og i tillegg:

Tilbake til teknisk info