Styling - både mye og lite

 

If only websites could write a few facts about the cars they put out pictures of! If you have info about any of the pictures on this side, please send us a mail.

 

Måtte bare sende dere et par bilder av ein Taunus coupe eg såg på Classic car week i Rättvik, Sverige, i august. Taket kunne løftes så bilen ble cab. Absolutt det villeste Taunus bygge eg har sett og i tilegg det peneste. Heilt rått. Mvh Kjell Egil Mandelid.


Denne modda førstetypen er funnet på en polsk nettside.

At det er flere enn oss som har sansen for biler i klubben vår, kan dere se på denne siden som Bjørn (medl. 289) har tipset oss om.


Dette eksemplaret av en Taunus vet vi ikke mer om, enn at den går i Estland og at vi med glede gjør plass til den på sidene våre.

Her er det en ren stil med god utnyttelse av hjulhusene!


Denne førstetypen ble funnet på en tysk samleside (som nå er borte) med bilder fra et stort fellestreff. Igjen ingen tekst.


For å gjøre overgangen fra den rene stilen over, til den svarte førstetypen under litt mildere, tar vi med denne kanarigule estlenderen:


Så går vi rett over på denne skjevøyde polske utgaven av en tidlig Knudsen-Taunus:

 

Heller ikke her står det noe om bilen på nettsidene der bildene er funnet, men her er det vinyltak og fete sidepipes i eh, skjønn(??) forening. Noe av bilen er mer uoriginal enn resten, kan man si...


Går vi til hjemlige forhold, finner vi det neste eksemplaret ett sted sør i landet. Også denne bilen var en gang en Knudsen-Taunus, men nå ser den slik ut:

Den skal visstnok være godkjent for 2.8-liter, men går for tiden kanskje best med Flintstone-motor på grunn av en ganske luftig gulvløsning...

Hvorfor dukker ordet "manta" opp, tro ;-)


En annen som har hatt lignende tanker, er et tidligere medlem i klubben, Rolf-Magne, og hans utgangspunkt var en '71 coupe:

Vinteren 2004 skriver Rolf-Magne: Hei, sender oppdaterte bilder.

Sist eg gjorde noe med bilene var høsten 2000, så det går nok en stund til enda før de blir ferdig.

Denne røde er breddet med ca 5 cm framme og bak, og inspirasjons-kilden er litt F40 og fantasi, den har og fire runde baklys fra Corvette. Panseret er senket med tre cm i fronten. Fanger som eg var tenkt å bruke, er en skøytet Sierra Cosworth-fanger (den blei litt for smal), bakfangeren har eg ikke helt bestemt meg for.

Her har eg sett på framfanger med datagrafikk.


Denne brune er et testprosjekt som var den aller første bilen eg noen sinne har sveist på. Den var vel egentlig på vei til bilopp-høgging da eg fant den bak en låve. Den var totalt demontert (brukt som delebil) og hadde store rustskader, så eg måtte knekke meg nye deler siden mesteparten ikke var å finne.

Det var underveis at eg fant ut at eg skulle gjøre noe spesielt med bilen, panseret blei forlenget med sju cm i midten, lagde meg ny frontplate (styling) i 0.9 plater. Breddet bakskjermene med 11 cm, sette på fire runde baklys og m.m. Er ikke helt fornøyd med framskjermene og dørene, så eg må finne på noe nytt der.

Eg må nok få bygd meg en garasje før eg får gjort ferdig bilene, bilene er og for salg hvis noen er gale nok til å kjøpe de!!


Vi holder oss til kreativitet på coupeer, her med en bilderekke vi gjerne skulle vist i motsatt rekkefølge. Først bildet av bilen idet den er i ferd med å bygges opp - for noen år siden:

Bilen ble ombygd med nyeste type front, hella-grill, treinteriør fra ca 82-modell og baklys fra samme. Støtfangerne er fra mellomtype.

Kofferten er ombygd, slik at bakplata nå går helt opp mellom lyktene. Profilen over bakskjermene følger karosseriet og ender i en liten spoiler over bakluka.

I følge eieren er planen å restaurere bilen igjen - på sikt.


Så har vi kommet over denne stuka utgaven av en '78-modell som etter skiltene å dømme er tysk:

Og slik ser den samme bilen ut med litt jevnere bakkeklaring:


Om den neste Taunusen, som også er av midttypen, vet vi ikke stort mer enn at den er finsk, men det står jo en hver fritt å tenke Crayford feks:


Også denne polske stasjonsvogna av sistetypen bærer preg av noens kreative ideer. Den har fått full pakke styling med spoilere rund baut og vridde skjørt:


Det er mange måter å få "tungt baklokk" på...

Og de polske bildene på denne siden er lånt fra den polske Taunusklubbens nettsider.