Ford Taunus klubben Norge Forum Index Ford Taunus klubben Norge
Forum for Ford Taunus klubben Norge
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Motor?

 
Post new topic   Reply to topic    Ford Taunus klubben Norge Forum Index -> Motor og drivverk
View previous topic :: View next topic  
Author Message
eirik1988
Guest





PostPosted: Sat Oct 15, 2005 8:10 pm    Post subject: Motor? Reply with quote

Leser saa mye om Pinto osv... hva slags motor er 2l OHC som sitter i min? lurer paa det, for det staar bare pinto 2.0 osv i trimblader aa saann Wink
Back to top
Ford Taunus



Joined: 12 Apr 2005
Posts: 77

PostPosted: Mon Oct 17, 2005 10:46 pm    Post subject: Reply with quote

Det er den motoren som kalles pinto i England
Back to top
View user's profile Send private message
Eirik



Joined: 26 Apr 2005
Posts: 738
Location: Arendal

PostPosted: Mon Oct 17, 2005 11:13 pm    Post subject: Reply with quote

Pinto = OHC motor. Gjelder både 1.3, 1.6, 2.0 og US utgave 2.3 liter.
Alle fire motorene er 4sylinder rekkemotor. HER ER ET BILDE :
Nyoverhalt og original.. Ser jo sååå flott ut.. Hvem har så fin motor i bilen sin her da??


Deretter har du CrossFlow, brukt i tidlige Escorter bl.a. 1.1, 1.3 og 1.6
4syl rekke, med motsatt bilde av Pinto. Eksos på høyre side.
PS: Denne er ikke heelt original.. hihi.. trimmet utgave dette ja. Very Happy Med bl.a. tørrsump


Deretter har du BDA og BDG motorer, like til Crossflow, men med twincam .. RÅ motorer, fogjengeren til Cosworth.. fra 1.8liter og oppover.


Deretter Cosworth YB. Fra 2.0 liter og oppover..
Med og uten turbolading var tilgjengelig.



ESSEX er den eldre typen, eller den engelske utgaven av Ford V6.
Ble brukt i eldre Granada, Capri, Consul og sikkert flere..
Kom i 2.6 liter og 3.0 liter.. Sterke motorer som brukte dertil med bensin.
Her er en blodtrimmet 3.0 Essex med six-pack. fra burtonpower.


COLOGNE er den litt nyere Ford V6 motoren, såkalt tysk utgave. Kom i 2.0, 2.3 og 2.8 utgave først med forgassere. Deretter i 2.8i, og til slutt i 2.4i og 2.9i utgave. Samt US 4.0i utgave.
Her er en meget strøken utgave av 2.8i.. I en Capri.

_________________
78 Taunus 1.6 Base, -80 Taunus 2.0is -92 Ford Scorpio 2,9i, -88 Ford Fiesta XR2, -78 Ford Escort RS2000 m.flere
Back to top
View user's profile Send private message
eirk1988
Guest





PostPosted: Tue Oct 18, 2005 8:04 am    Post subject: Reply with quote

takk=) for masse nyttig info;)
Back to top
Rune
Guest





PostPosted: Tue Oct 18, 2005 6:21 pm    Post subject: Reply with quote

Bare for å være litt "frimerkesamler": Essex v6 motoren kom som 2,5 og 3,0. 2,6 er Cologne motor. Cologne motoren er vel heller ikke nyere enn Essex? Første Cologne motoren er vel den 1300 v4 motoren som kom i 12m i -62. Cologne/Køln er levert som 1,3- 1,5- 1,7 v4 og 1,8 (?)- 2,0- 2,3- 2,6- 2,8- 2,4/2,9 v6 + 3,0 og 4,0 i USA. Essex kom som 1,7 og 2,0v4 og 2,5/3,0v6. Pinto er også levert som 1800. Når det gjelder den 2,3pintomotoren fra USA, er det det samme som den som står i Argentinske Taunuser og som kalles "Lima"? BDA begynner vel som 1600 i Escort rs1600. Beklager all unyttig informasjon, men jeg synes unyttig informasjon er gøy...
Back to top
MK1_medl 341



Joined: 13 Sep 2005
Posts: 2

PostPosted: Tue Oct 18, 2005 10:05 pm    Post subject: Reply with quote

takk=) synes det var kjekt å vite;) litt morro å lære seg litt historikk:P hehe... når vi er på det, noen som vet hvor mye som må til for å sette inn 2,9i cossie? hadde vært litt gøy å prøvd når jeg har fått bilen ferdig og regga som 2liter... så begynne på 2.9i prosjekt!

Kjøpte meg Classic Ford her om dagen... der var det en 73 Cortina som hadde denna motoren=) å litt morro ut;)


Har cortina samme understell osv? trodde det kun karosseri og smått som er forskjell?
_________________
1974 Taunus 1.3, bygges om til 2.0
den er Limegrønn metallic (stili farge)

Rustsveises,og fikses opp...

Skal bli en fin 18års bil=)
1974 Taunus 1.6 delebil
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Eirik



Joined: 26 Apr 2005
Posts: 738
Location: Arendal

PostPosted: Tue Oct 18, 2005 11:42 pm    Post subject: Reply with quote

hehe helt i orden Rune..

Jeg gikk akkurat inn for å legge til DOCH faktisk..

Jeg holdt V4 motorene utenfor da de ikke var aktuelle for bruk i Taunus mk3-4-5 .. Eller ihvertfall ikke etter det jeg vet da..

*Mente bestemt at V6 i Consul (engelske Granada luxusutg) og i Capri kom i 2600 og 3000 ... Velkjent for sin bensintørste..

*Det gikk vel også an å få 2.0 V6 i Taunus mk3 og mk4 tror jeg.. ? Vet ikke om det var Cologne eller Essex.

Pinto som 1.8 ... I hvilken modell da? Ford Escort mk2 eller?
_________________
78 Taunus 1.6 Base, -80 Taunus 2.0is -92 Ford Scorpio 2,9i, -88 Ford Fiesta XR2, -78 Ford Escort RS2000 m.flere
Back to top
View user's profile Send private message
Rune
Guest





PostPosted: Wed Oct 19, 2005 8:50 pm    Post subject: Reply with quote

Pinto 1800 står i engelske Sierra både som en "vanlig" 1800 og som en med 1600 boring og leanburn topp. I tyskland tror jeg Taunus hadde 2,0 v6 helt til -82. 2,6 er tysk ja. 2,5v6 kom aldri til Norge. Letteste måten å se forskjellen er at Køln motoren (tysk) har fordeleren bak og Essex (engelsk) har fordeleren fram. Tysk og engelsk Ford hadde hver sine motor alternativer oppover 70 tallet og vi i Norge fikk litt av begge.. Ikke helt enkelt å følge med disse motorene til Ford. Confused Nye Mondeoer har vel egentlig Mazda motor mens den nyeste RS Focusen har Volvo motor...!
Ps: Det heter ikke DOCH, men DOHC. Og den fins både som 2,0 8v og 16v og 2,3 16v.
2,9 Cosworth passer på 2,3 motorfester i Taunus. Men elektronikken trenger vistnok en svinghjulssensor for å fungere skikkelig så det kan kanskje bli litt prakk der. Men det går flere Granada med slik motor og vanlig girkasse så jeg har en mistanke om at denne sensoren er unødvendig....
Back to top
MK3 Cortina



Joined: 25 Apr 2005
Posts: 89
Location: Oslo

PostPosted: Sat Oct 22, 2005 7:55 pm    Post subject: Reply with quote

Kjøpte meg Classic Ford her om dagen... der var det en 73 Cortina som hadde denna motoren=) Så litt morro ut;)

Har cortina samme understell osv? trodde det kun karosseri og smått som er forskjell?

MK3 Cortina har samme understell ja.
Men på begge jeg har hatt har stabstag vært mangelvare.. Vet ikke om d var standard på tidlige Taunuser..
Men har fått tak i foran og bak som skal monteres i min 73mod MK3 Cortina.
Karosserimessig er d vel ingen deler som går overens.

Cossie V6 ser morro ut ja !!

Min MK3 kommer på veien til våren m 2.0 is og 5-trinnsbox Smile
Back to top
View user's profile Send private message
eirik1988
Guest





PostPosted: Sun Oct 23, 2005 1:11 am    Post subject: Reply with quote

Kult da Cortinamk3=)

takk for info`n... husker jeg så en hvit cortina MK3 i Porsgrunn for 2år siden... Det må være den kuleste å sprekeste jeg har sett! den gikk godt:) åsså mista den potta! hehe(4-5 tommer ellerno:P)

tenker å få bilen ferdig rustsveisa, lakke, å sånn! åsså bruke orginalmotoren! så få tak i en annen motor!

noen som har tips? Noen som vet hva det koster å bygge en Pinto 2.0 til turbo? med lavkomp å sånn... sett et turbsett til OHC 2.0! å det funker vell bra det? Laughing
Back to top
eirik1988
Guest





PostPosted: Sun Oct 23, 2005 1:18 am    Post subject: Reply with quote

Kult da Cortinamk3=)

takk for info`n... husker jeg så en hvit cortina MK3 i Porsgrunn for 2år siden... Det må være den kuleste å sprekeste jeg har sett! den gikk godt:) åsså mista den potta! hehe(4-5 tommer ellerno:P)

tenker å få bilen ferdig rustsveisa, lakke, å sånn! åsså bruke orginalmotoren! så få tak i en annen motor!

noen som har tips? Noen som vet hva det koster å bygge en Pinto 2.0 til turbo? med lavkomp å sånn... sett et turbsett til OHC 2.0! å det funker vell bra det? Laughing
Back to top
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Ford Taunus klubben Norge Forum Index -> Motor og drivverk All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You can post new topics in this forum
You can reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group