Ford Taunus klubben Norge Forum Index Ford Taunus klubben Norge
Forum for Ford Taunus klubben Norge
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

bakaksel 2

 
Post new topic   Reply to topic    Ford Taunus klubben Norge Forum Index -> Motor og drivverk
View previous topic :: View next topic  
Author Message
kriwilill



Joined: 29 Sep 2014
Posts: 6

PostPosted: Mon Sep 29, 2014 10:22 am    Post subject: bakaksel 2 Reply with quote

hei, jeg ser det har vært heftige diskusjoner om hvilke kombinasjoner som er best på type girboks og bakaksel, så jeg kaster meg ut i ilden med mitt problem:

Bilen er stresset, må gire ofte, og høyt turtall når jeg cruiser på motorveien (100kmt)

Motor: 2,3 V6 fra granada 82,
Girboks: 5trinns fra Sierra
Bakaksel: 3,75. Litt usikker med skal undersøke… bilen er en original 2,0 rekkefirer fra 74.

Med tanke på type girboks og bakaksel skal jeg, etter det mange av dere mener, ha den perfekte kombinasjonen.
Men jeg må gire opp til 2.gir etter ca 2 meter, det er faktisk bedre å starte i 2.gir…. turtallet ved cruising på motorveien ligger rundt 3500-4000 opm… blir litt ør i hodet…

Hva mener dere er beste bakaksel med denne type motor og girboks?
Back to top
View user's profile Send private message
Sigve_B



Joined: 09 Sep 2008
Posts: 40

PostPosted: Mon Sep 29, 2014 11:21 pm    Post subject: Reply with quote

Da kjører du fort på motorveien Wink har 4,11 og 5 trinns kasse og har ca 2800rpm i 80kmt
Back to top
View user's profile Send private message
kriwilill



Joined: 29 Sep 2014
Posts: 6

PostPosted: Thu Oct 02, 2014 11:59 am    Post subject: Reply with quote

har prøvd å undersøke bakakselen men det står ikke noe på den… trodde det var en merke på selve klokka bak…?
har vel og funnet ut i ettertid at eksosanlegget står for en del av det jeg trodde var støy pga stresset motor. Men ingen tvil om at det er høy opm.. når nåla viser 80km/h ligger den på ca 3000opm, vil vel tippe at jeg da faktisk ligger på ca 70km/h.
Back to top
View user's profile Send private message
to far gone



Joined: 17 Apr 2005
Posts: 91

PostPosted: Sun Oct 12, 2014 11:46 am    Post subject: Reply with quote

kriwilill wrote:
har prøvd å undersøke bakakselen men det står ikke noe på den… trodde det var en merke på selve klokka bak…?
har vel og funnet ut i ettertid at eksosanlegget står for en del av det jeg trodde var støy pga stresset motor. Men ingen tvil om at det er høy opm.. når nåla viser 80km/h ligger den på ca 3000opm, vil vel tippe at jeg da faktisk ligger på ca 70km/h.


Etter det du skriver er det veldig sannsynlig bilen din har en 4.11 aksel bak ..
Dette er ikke en grei aksel for V6 ... du trenger en med 3.44 som du fikk på alle org 2.3 . Alternativ kan være en 2.0 aksel fra nyere Taunus (fra 79 mod 2.0 til 82 mod ) som har 3.45 utveksling Smile

ikke kjøp aksel uten skilt på ... Smile lykke til
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
kriwilill



Joined: 29 Sep 2014
Posts: 6

PostPosted: Thu Oct 16, 2014 7:49 am    Post subject: Reply with quote

har funnet ut at problemet… bakakselen er en 3.75, men med kombinasjonen effektanlegg og at turteller samtidig viser feil ( funnet ut i etertid) har jeg blitt "lurt" av bilen og trodd at det har vært høy opm… problemet med å starte i 1.gir og følt at jeg må gire opp etter få meter har vært basert på støynivået…. så bilen er grei den, bare sjåføren som har vært problemet:P
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Ford Taunus klubben Norge Forum Index -> Motor og drivverk All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You can post new topics in this forum
You can reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group