Ford Taunus klubben Norge Forum Index Ford Taunus klubben Norge
Forum for Ford Taunus klubben Norge

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Bakaksel
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   Reply to topic    Ford Taunus klubben Norge Forum Index -> Motor og drivverk
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Guest

PostPosted: Wed Apr 10, 2013 5:19 pm    Post subject: Reply with quote

Ja, jøsses, det er BARE du som har kjørt Taunus i åresvis..

Er det noen andre en du her som hisser seg opp??

Som sagt; Trådstarter må gjøre sine egne valg..

Min erfaring tilsier at omtalte oppsett med 4.11 utveksling funker helt knall selv i 140-150 km/t. (I slike tilfeller er en Taunus som regel rimelig anstrengende å kjøre uansett..)

Du får slett ingen racerbil med dette, MEN du får en rimelig kvikk og rapp Taunus på billigest mulig måte, samt at du har et helt fint turtallsområde i 5.gir på motorvei.
Ingen problemer med å ligge i 110-120 over lengre tid med dette.. Rimelig lik oppførsel, med tanke på kjøre comfort, som på en standar Sierra IS.
Kjøreglede, kvikk og rapp på dei 3 første girene, kombinert med komfortabelt motorveiturtall på 5.gir = Morrsom og brukervennlig Taunus! Very Happy
Back to top
stig.
Guest

PostPosted: Wed Apr 10, 2013 8:00 pm    Post subject: Reply with quote

hakke hatt i årevis ,noen år,men jeg har faktisk prøvd de forskjellige kombinasjonene,noe jeg sterkt tviler på at da du har når du sier sånt,jeg har pendla 10mil om dan ei stønn å 4.11 utveksling var ikke veldig kurant da.......
Back to top
Guest

PostPosted: Wed Apr 10, 2013 10:13 pm    Post subject: Reply with quote

stig. wrote:
hakke hatt i årevis ,noen år,men jeg har faktisk prøvd de forskjellige kombinasjonene,noe jeg sterkt tviler på at da du har når du sier sånt,jeg har pendla 10mil om dan ei stønn å 4.11 utveksling var ikke veldig kurant da.......

Nei, det har eg ikke, bare siden eg var 17år... Blir snart 20 år det gitt!

Har hatt godt over 40 Taunuser, alle utgaver, alle karosserier.. Alt fra standar 1.3, 1.6 72HK, org.1.6GT 88HK, org.2.0 OHC, org. 2.3V6, 2.0i, 2.0, m.4trinns og 4.11 aksel, 2.0¨OHC m 5.trinns og 4.11, 3.75 og 3.44, 2.8V6 m. 5.trins og 4.11 og 3.44. Ja, stort sett med de fleste kombinasjoner du kan tenke deg. Tror en av de få Taunusene jeg ikke har prøvt er org 2.0V6..
Som sagt har jeg hvert Norge på kryss og tvers med disse...
MEN eg veit jo ikke hva jeg snakker om...

Så selv om flertallet her er enige om at comboen 2.0 OHC, type9 5.trinns og 4.11 er helt supert, så har jo du sef. rett alikevell... Stupid!
Gidder ikke krangle med slike som deg, du er jo tydeligvis egenrådig verdensmester på felte..

Trådstarter får som sagt gjøre opp sin egen mening og gjerne også egen erfaring, samme for meg.. Egen kjøpt og lært erfaring er jo ofte den beste uansett..
Back to top
stig.
Guest

PostPosted: Thu Apr 11, 2013 7:30 am    Post subject: Reply with quote

da har du å jeg to helt forskjellige meninger ang hva som er hva som er komfortabelt å kjøre med.

å helt enig at trådstarter får avgjøre hva han vil selv,å ut i fra første posten så vil han ha en bil som er så langbent som mulig,kansje det er fordi han kansje kjører mye fort over lengre strekninger.(sånn som meg)

hvis han da pendler så syns jeg at 4.11 blir litt slitsom å kjøre med.

å jeg syns det er litt dumt at du fremstiller jo at alle som har noe annet en 4.11 utveksling når man har 5trinns er tjukke i huet(det virker vertfall sånn på måten du skriver),for det er ikke noe problem i det hele tatt å ha en 3.75 utveksling på en helt vanlig standard 2L 0hc med 5 trinns

jeg å en kompis hadde to eksagt like biler 79mod 2L ohc med 5 trinns jeg med 3.75 utveksling,å han med 4.11

å for morro skyld byttelånte vi bil (begge kjører langt å motorvei)

jeg har kjørt mange å hatt en del med 4.11 utveksling,men det første han sa når han hadde sagt når han kom ut av min var det at når han skulle bytte bakasling på sin så var det ikke tvil om han ville ha 3.75 også
Back to top
Kjetil
Guest

PostPosted: Thu Apr 11, 2013 5:45 pm    Post subject: Reply with quote

Når noen bruker eg i innleggene sine, regner jeg med at de ikke er i fra sentrale østlandsområde , og da er 4,11 /5 gir det riktige valget.

Hvis du bor like ved kløfta og pendler Oslo (mårn Stig) er 3,75/5 gir det riktige valget.

Dere har begge rett , men bor mest sansynlig på forskjellig kant av landet...

My opinion.
Back to top
jesse j

PostPosted: Wed Apr 17, 2013 9:46 pm    Post subject: Reply with quote

forvirende men inntresangt en sikelig god debat dette Smile heldig vis så har jeg begge akslene og jeg holder til i Kongsvinger distriktet og det er jo rimelig fort og bytte bakaksel på Taunus når man har luft verktøy løftebokk girkasse jekk og en bremse lufter så er mye gjort på en time så jeg prøver begge i løpet av mai vis jeg blir ferdig med det andre på bilen da Rolling Eyes

1975 Ford Taunus 2,3 Cupe
1977 Ford Taunus 2,0 Giha
1981 Ford Taunus 2,4 Dissel
1982 Ford Taunus 2,0 Bravo 2

If you have a home that is mobile, and 14 cars that aren't, you might be a redneck!!!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
tjasidet
Guest

PostPosted: Sat Aug 30, 2014 7:47 am    Post subject: Reply with quote

Helt ening med 4.11 og 5 trinns kasse er løsningen, har selv erfart dette med annen utveksling 3,75 at 5 giret bare blir til pynt såfremt du ikke har en lang nedoverbakke og nerver av stål.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Ford Taunus klubben Norge Forum Index -> Motor og drivverk All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2
Page 2 of 2

Jump to:  
You can post new topics in this forum
You can reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum