Ford Taunus klubben Norge Forum Index Ford Taunus klubben Norge
Forum for Ford Taunus klubben Norge

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Bakaksel
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic    Ford Taunus klubben Norge Forum Index -> Motor og drivverk
View previous topic :: View next topic  
Author Message
jesse j

PostPosted: Sun Mar 24, 2013 12:32 am    Post subject: Bakaksel Reply with quote

hei
jeg luer på utvekslinger på bakaksler.
jeg skal bruke en 2 litter motor og en 5 trins kasse fra sierra men jeg er ikke kar om og husske hva di forskelige bakaklene er.
det jeg er utte etter er og få billen så lang bent som murlig.
jeg har 4 valg og jeg huske ikke om akslene er dette og hvem som vil passe best ?

1) 3,44 2,3s fra 76 -79
2) 3,45 2,0 fra 80 - 82
3) 3,75 2,0 GL (Atlas) fra 76 -79
4) 4,11 1,6 fra 80 - 82

stemmer dette?

1975 Ford Taunus 2,3 Cupe
1977 Ford Taunus 2,0 Giha
1981 Ford Taunus 2,4 Dissel
1982 Ford Taunus 2,0 Bravo 2

If you have a home that is mobile, and 14 cars that aren't, you might be a redneck!!!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Guest

PostPosted: Mon Mar 25, 2013 10:29 am    Post subject: Reply with quote

Litt usikker på kva du meinar med" lang bent".

Men dersom du er på jakt etter ein kvikk og rapp Taunus, så er det 4.11 utvekslinga du går for.
Hysterisk morsom på 1-3 gir. Perfekt overdrive på 5 gir.
Du får med denne komboen ein Taunus som er dreva rimelig likt ein standar 2.0 med 4 trinns kasse.
Med dei andre utvekslingane er min påstand at du får for mykje overgir på 5 giret til å få nytta dette.

Har skrivet litt om dette før;

Sierra og Taunus/Cortina 4 trinnskasser blir i littraturen omtala som B kasser.

Sierra 5 trinnskasser blir omtala som N, ellor om du vill type 9 kasser.

Både type B og N, (4 og 5 trinns), har lik utveksling på dei 4 første gira. Desse er , i grove trekk, som følger;

1. gear: 3.65.1
2. gear: 1.97.1
3. gear: 1.37.1
4. gear: 1.00.1 (direkte gear).
5. gear: 0.82.1 (overdrive).
Revers: 3.66.1

Taunus 1.6 OHC har som standar bakaksel utveksling 4.11.1
Taunus 2.0 OHC har som standar bakaksel utveksling 3.75.1
Sierra 2.0 OHC Med gasser har bakaksel utveksling 3.62.1
Sierra 2.0 OHC Injection har bakaksel utveksling 3.92.1

For å berekna endeleg utvekslings forhold ganger du bakakselutveksling med geir utveksling, dette gir oss følgende tall;

Taunus med 1.6 utveksling og 5 trinns kasse:

1. gear: 4.11 x 3.65 = 15.00
2. gear: 4.11 x 1.97 = 8,09
3. gear: 4.11 x 1.37 = 5.63
4. gear: 4.11 x 1.00 = 4.11
5. gear: 4.11 x 0.82 = 3.37
Revers: 4.11 x 3.66 = 15,04

Taunus med 2.0 utveksling og 5 trinns kasse:

1. gear: 3.75 x 3.65 = 13.68
2. gear: 3.75 x 1.97 = 7.38
3. gear: 3.75 x 1.37 = 5.13
4. gear: 3.75 x 1.00 = 3.75
5. gear: 3.75 x 0.82 = 3.07
Revers: 3.75 x 3.66 = 13.72

Dette viser oss at ein standar 2.0 ohc Taunus, med standar 4 trinns kasse har eit LÅGARE, (3.75 = nummerisk høgare tall - LAVERE utveksling), utveksling på topp giret, enn på ein 2.0 ohc med 1.6, (4.11.1), utveksling OG 5trinnskasse = 3.37.1, spm er HØGARE utveksling enn 3.75.1 d.v.s. Ein Taunus med dette oppsettet, 2.0 ohc, type 9 5 trinns og 1.6 bakaksel med utveksling 4.11.1 faktisk har eit MINDRE STRESSA turtall på topp gir enn ein standar fabrikk Taunus 2.0, med standar 4 trinns.

Vidare kan du lesa litt om gir trimming her;

7. GIR-TRIMMING:

Hittil har vi kun snakket om motorens dreiemoment/akselerasjons-potensiale, men det er jo bilens totale dreiemoment på drivhjulene som er avgjørende for hvordan akselerasjonen på veien blir til slutt i praksis, dvs. motorens dreiemoment x gearkassens utveksling/er x bakaksel-utveksling x hjuldiameter.

Hvor fort vi klarer å akselerere bilen, avhenger så av hvor stort totalt dreiemoment på drivhjula vi har i forhold til ”akselerasjons-motstanden” vi møter; og denne motstanden består hovedsaklig av vekt, luft-motstand, og rulle-motstand.

(Ellers spiller også det utenforliggende forholdet dekk-feste/grep inn i bildet, liksom de rene kjøreferdighetene mht. optimal utnyttelse av motorens dreiemoment under akselerasjonen; men dette er noe vi holder utenfor her).

I vårt tilfelle konsentrer vi oss kun om det vi lettest kan påvirke i praksis, og bortsett fra motoren, står vi da igjen med girkasse-utvekslingen, og bakaksel-utvekslingen.

Og merk deg herved at det er få ting som til de grader kan forbedre bilens dreiemoment og akselerasjon som det å ”gir-trimme” (i første rekke mht. bak-aksel-utvekslingen).

Sitat Lingenfelter:

”Transmission and rear end gir ratios have a significant impact on engine component decisions. A good example of this is camshaft selection charts that emphasize cruising rpm, basing, in part, a cam profile on gear ratios”.

Det er nemlig så at om du enten øker motorens dreiemoment med f.eks. 20 % over hele turtalls-området (med f.eks. en kompressor som gir 20 % mer stempeltrykk, eller 20 % lengre veiv-arm), eller setter inn 20 % numerisk høyere utvekslinger i alle gir i girkassa, eller lar bak-akselen få 20 % numerisk høyere utveksling; så gir alle 4 alternativene (hver for seg) 20 % mer dreiemoment på bak-hjulene, og tilsvarende forbedret akselerasjon !

Av alle disse alternativene er det vanligvis enklest og rimeligst å skifte bak-aksel-utvekslingen (kronhjul og pinjong), og fordelen her blir da at økningen blir %-vis like stor i alle gir/turtall ! (det å skifte gir i gir-kassa er vanligvis så dyrt og komplisert at det ikke er aktuelt i vårt tilfelle, og som regel må man skifte til en helt annen kasse).

Det må poengteres at gevinsten ved skifte av bak-aksel-utveksling (selvsagt) vil bli særlig formidabel i tilfeller hvor bilen fra før har en nokså ”lat” utveksling.

Har bilen en bak-aksel-utveksling på f.eks. 2.73, og du skifter til 3.27 så gir det hele 20 % mer dreiemoment (akselerasjons-kraft) på bakhjula uansett turtall !

Og det, folkens, er som nevnt det samme som om du mht. motoren hadde satt på en kompressor, eller mye lengre (20 %) veiv-arm (slaglengde), og dermed økt motorens dreiemoment 20 % over hele turtalls-registeret fra f.eks. 400 Nm til 480 Nm !

Men ”bivirkningen” for de med 3-trinns auto-kasser og numerisk høyt 4. gir på manuelle, er at bilen nå får tilsvarende prosent lavere topphastighet gjennom girene (og tilsvarende prosent høyere turtall ved samme hastighet som før), hvilket fører til at man kan havne på litt ”masete” høye turtall rundt cruise-hastighet (ca. 80-100 på landeveien), for vårt eksempel vil det altså bli 20 % høyere turtall.

Dette kan imidlertid fikses ved at man skifter til kasse med et ekstra gir (over-gir) for mer behagelig cruise-turtall på hovedveiene (om man ferdes ofte der).

NB FELLE: Ikke overdriv med reneste ”racing-utvekslingen” (ca. 3.73-4.11 eller høyere) på bak-akselen dersom du bruker bilen ofte på landeveien og ikke har over-gir som kan senke turtallet til et mer behagelig nivå, for 3-3500 o/m (og over) ved 80-90 km/t kan gå på ”nervene” i lengden, selv for nokså ”racing-inspirerte” folk.

Og for mye ”racing-utveksling” er ekstra u-gunstig å kombinere med en motor som gir mest effekt ved lavere og middels turtall, da hastighets-områder (og tidspunktet) blir kortere før man må skifte til høyere gir (i praksis betyr det at mer hyppigere (”stressende”) giringer ofte blir nødvendig.

Link til kilde;

http://74.125.77.132...g...=clnk&gl=no

Lykke til med ein topp Taunus!
Back to top
stig.
Guest

PostPosted: Tue Mar 26, 2013 2:59 pm    Post subject: Reply with quote

hvis motoren er helt orginal hadde jeg nok ikke gått for 3.44 å 5trinns

å man kan si hva man vil men om man setter en 4.11 på en taunus så går den ikke fryktelig fært,blir sprekere ja.men så gjør den 40 kmt på vert gir å det er med ventilflyt å rådebank som nesten banker på døra.

trur jeg hadde lagt meg på en 3.75 da går den fortsatt helt ok(ikke nascar standard her)
men ikke mye dårligere en med 4.11
å ikke minst fin å kjøre på motorvei med ,hvis man har en litt tung cruise fot,
hvis du kun kjører på potet veier å landevei så hadde jeg kansje gått for 4.11
Back to top
Guest

PostPosted: Tue Mar 26, 2013 10:02 pm    Post subject: Reply with quote

stig. wrote:

å man kan si hva man vil men om man setter en 4.11 på en taunus så går den ikke fryktelig fært,blir sprekere ja.men så gjør den 40 kmt på vert gir å det er med ventilflyt å rådebank som nesten banker på døra.

trur jeg hadde lagt meg på en 3.75 da går den fortsatt helt ok(ikke nascar standard her)

Som eg sier, du får for mykje overdrive med 3.75 og standar 2.0 ohc..

At bilen gjør 40 km på hvert gir med full ventilflyt er tull og tøys! Sjå utvekslings forholda, så ser du kor likt dei er opp til kvarandre..

Dette har eg prøvd meir en ein gong, kjørt Norge på kryss og tvers, både som entusiast kjøretøy og kvardagsbil... MEN prøv gjerne ut sjølv.
Back to top
jesse j

PostPosted: Thu Mar 28, 2013 10:47 pm    Post subject: Reply with quote

takker for hjelpen !
jeg prøver 3,75 jeg da det virket ut som det var den jeg utvekslinga jeg titter etter da er det bare å byne å skru hehe Laughing

If you have a home that is mobile, and 14 cars that aren't, you might be a redneck!!!
Back to top
Guest

PostPosted: Fri Mar 29, 2013 3:58 pm    Post subject: Reply with quote

Ja,ja ditt valg..

Lykke till med et 5.gir du aldri bruker...
Back to top
jesse j

PostPosted: Fri Mar 29, 2013 10:47 pm    Post subject: Reply with quote

je skal bruke bilen til og fra jobb hvær dag og rundt om kring så je vil ha så bensin jæri som murlig og skjøre lengst murlig på takken men på den andre taunusen min er jeg utte etter en mer hissig utveksling men je tror 4,11-1 blir litt litten der det sitter en scopio 2,9 i med data insprut og 5 trins men det er mye i gjen før den er på vegen da

Back to top
to far gone

PostPosted: Mon Apr 01, 2013 12:22 am    Post subject: Reply with quote

stig. wrote:

Du kan umulig hatt flere av disse bilene som skriver et sånt innlegg , syns du burde la være å komme med råd når du har lite greie på hva du snakker om . Ventilflyt og rådebank ?? ohc motor men rett olje og tilsyn er bunnsolid og går i mange tilfeller 3-4 sesonger i bilcross uten problemer .. selv på ubetinget bånn gass ... har selv kjørt disse bilene 100 000 vis av kilometer og aldri hatt motor problemer ... turtall opp mot 8000 rpm på standar motor .. annbefale trådstarter 4.11 og 5 gir .. utrolig kjekt på en Taunus ... eneste minus er en dårlig bakaksel som ikke tåler all verden av piruetter ...
Back to top
to far gone

PostPosted: Mon Apr 01, 2013 12:26 am    Post subject: Reply with quote

[quote="jesse j"]je skal bruke bilen til og fra jobb hvær dag og rundt om kring så je vil ha så bensin jæri som murlig og skjøre lengst murlig på takken men på den andre taunusen min er jeg utte etter en mer hissig utveksling men je tror 4,11-1 blir litt litten der det sitter en scopio 2,9 i med data insprut og 5 trins men det er mye i gjen før den er på vegen da[/quot

den vil gå billigere med en 4.11 aksel så sant du ikke kjøre helt rart ...
husk du får mer moment på hjula og bilen blir sprekere ... går lettere osv
Back to top
Guest

PostPosted: Mon Apr 01, 2013 8:15 pm    Post subject: Reply with quote

[quote="to far gone"]
jesse j wrote:
je skal bruke bilen til og fra jobb hvær dag og rundt om kring så je vil ha så bensin jæri som murlig og skjøre lengst murlig på takken men på den andre taunusen min er jeg utte etter en mer hissig utveksling men je tror 4,11-1 blir litt litten der det sitter en scopio 2,9 i med data insprut og 5 trins men det er mye i gjen før den er på vegen da[/quot

den vil gå billigere med en 4.11 aksel så sant du ikke kjøre helt rart ...
husk du får mer moment på hjula og bilen blir sprekere ... går lettere osv

Her er det bare å gje opp! Kan ikkje snakka fornuft til folk som ikkje vil høre?
"Hissig utveksling"??
Ja, ja "To fare gone", det som eg og du veit, ser det ut som om andre må finne ut av selv. Cool
Back to top
Roger

PostPosted: Tue Apr 02, 2013 11:53 am    Post subject: 2.3 v6 Reply with quote

Hvilken utveksling anbefales på en 2,3 eller 2,8 og 5 gir ?
Har i dag 3.44 og den går på veldig lavt turtall på 5 gir
ca 1300- 1400 omdr i 80 kmt

Roger
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Kolbjørn

PostPosted: Thu Apr 04, 2013 12:44 pm    Post subject: Reply with quote

Må bare få skyte inn et tips her.Har kjørt min Taunus med lett opskremt 2,0 liter,5 trinns kasse og 411:1 utveksling et par-tre år nå og det funker helt perfekt.Har 100 etter ca 7 sekunder og drar på femte over alt.Har kjørt dagsetapper på 75 mil på fine sommerdager med et forbruk på rundt 0,73 l/mil og det er det samme som 1,6 litern med 4 gir bruker.Fint turtall i marsfart på femtegir.Anbefaler iallefall at du prøver 5 trinnskasse med 411.1 utveksling før du bestemmer deg.
Back to top
View user's profile Send private message
jesse j

PostPosted: Mon Apr 08, 2013 10:32 pm    Post subject: Reply with quote

ja jeg ser at det drar mot 4,11 her ja det positive er den er løs og det er så og si nye foringer i den klar til bolt on hehe

Back to top
stig.
Guest

PostPosted: Wed Apr 10, 2013 12:36 pm    Post subject: Reply with quote

haha her er jaggu folk hissige,

jeg er en person som kjører relativt fort i cruise på E6 å ligger du i 120-130 med en 5trinns å 4.11 utveksling blir du ØR I SKALLEN etter kort tid

har man en slapp daukjørt 2.0L med 3.75 å 5 trinnss går det helt fint det også,men da er ikke 5 giret ment for noe særlig under 80!!!!!

å tro meg når jeg sier det jeg har bytta X antall bakaksler å gearkasser,å har hatt taunus som bruksbil i noen år å kjører man mye fort å motor vei er alt som har 4.11 utveksling helt ubrukelig,men kjører man lite på motorvei skjønner jeg de som velger 4.11 men må ikke tro du får noen racerbil av det som folk her nesten påstår her

men til han moppen som sa det at jeg ikke burde gi råd ang sånt kan drite i å kommentere det,
for jeg veit at 3.75 å 5trinns går helt greit å kjøre med,

KORT FORTALT

landeveikjøring 4.11
motorvei (generelt mye over 110) 3.75
Back to top
stig.
Guest

PostPosted: Wed Apr 10, 2013 1:04 pm    Post subject: Reply with quote

å til deg som sa at jeg ikke kunne hatt noe særlig av de motora der da bommer du ganske heftig da jeg er meget stor fan av ford med ohc ,har hatt min andel ohc motorer å ikke minst tukta de ganske godt,det er stein bra motorer,Å DET MED VENTILFLYT Å RÅDEBANK VAR VEL HELLER EN MÅTE Å BESKRIVER DET PÅ

for har man kjørt mye av de bila der,så er det det en del mer komfortabelt i lengden med 3.75.........
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Ford Taunus klubben Norge Forum Index -> Motor og drivverk All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

Jump to:  
You can post new topics in this forum
You can reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum