Ford Taunus klubben Norge Forum Index Ford Taunus klubben Norge
Forum for Ford Taunus klubben Norge

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

74 taunus motor bytte/m trimming.

Post new topic   Reply to topic    Ford Taunus klubben Norge Forum Index -> Motor og drivverk
View previous topic :: View next topic  
Author Message
mk123

PostPosted: Tue Jan 26, 2010 12:00 am    Post subject: 74 taunus motor bytte/m trimming. Reply with quote

Da er det slik at den gamle 1600ccm motoren bruker mere olje og vann enn bensin. Så nå er det på tide og få inn noe nytt.

Planen var først 2,8L gasser motor, men nå lurer jeg litt om jeg skal ha en trimma 2,0L istede.
Har også vært inne på tanken med mk1 motor eller lignene..

Så planen med innlegget her var og kanskje kunne få noen råd og tips på hva som er lett og sette inn og lett og få til og gå bra. Hadde heller ikke gjort noe om det ikke var så dyrt. (veit at mk1 motorer er dyrt), hehe..
Har lyst til og prøve og havne på rundt 150-200hk

Lurer også på hvordan girkasse og bakaksel som er lurt og bruke, vil veldig gjærne ha sperre.

Hilsen Marius Very Happy
Kolbjørn

PostPosted: Tue Jan 26, 2010 9:11 am    Post subject: Reply with quote

En trimmet 2 liter OHC er nok det enkleste.Den passer rett inn og ser ut som 1,6 literen du har nå.Men ønsker du 150-200 hk i en OHC så koster det en del dersom du ikke skal ha turbo da.Men turbo kan by på problemer hos BT.
En god 2liter OHC med portet og planet topp (ta av 1,5 mm og du har kompforhold på 10.2-1) med store ventiler og en kam med mye løft og lite duration.Sett på et grenrør eller en Sierra/Scorpio manifold (4-2-1) og du kan få 130-140 hk med org 32.36 Weber.Neste steg kan vere en 38.38 Weber som passer på org 2 liter innsug eller du kan gå for to dobble stående Weber 44 IDF.
Burton i England selger 44 IDF til £ 280 pr stk og det er billigere enn liggende 45 Webere akkurat nå.
Har du mye penger så kan du bytte stempler,råder etc og montere trottle body innjektion på IDF innsug samt 3 D tenningsanlegg +++ og 200 hk kan da vere mulig.

En Atlas bakaksling er absolutt å annbefale.Til disse får du sperre fra bla Burton.
Gå inn på www.burtonpower.com der har de mye snop til gammle Forder.

MK 1 motor??? Hvilken motor er det da du sikter til?
Back to top
View user's profile Send private message
mk123

PostPosted: Tue Jan 26, 2010 1:45 pm    Post subject: Reply with quote

Takk for masse fin info.

Da har jeg litt jeg kan begynne og leite etter på nette mens jeg er på sjøn! Laughing
130-140hk er nok helt greit det også siden dette da er virker ganske greit og både sette inn og bygge opp.

Atlas bakaksling har jeg hørt før at skal være bra, så da blir det vel og prøve og få taki en slik.
Jeg har ikke så mye greie på mk1 motorer, men en jeg kjenner sa at det hadde vært rått og satt inn. Fant en på nette til 15000 lapper på 200hk og var vel delevis overhalt trur jeg.. Men det ble litt dyrt. hehe

Vis noen har noe gromdeler og selge evt blokk, topp så ta kontakt.. Smile
Ford Power
Guest

PostPosted: Tue Jan 26, 2010 10:05 pm    Post subject: Trimming Reply with quote

Eller du kan ta en standar 2.0L ford OHC blokk og montere toppen fra en av di første cosworth som ble produsert de er laget på samme blokk. 205 heter den.monter noen feite forgassere så får du lett 150-170 hk.
Eller i tilleg ta stemplene fra en 2,8 v6 og få 2.1 L motor. disse passer også i blokken. Det er mye du kan gjøre med 2.0L Smile
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Ford Taunus klubben Norge Forum Index -> Motor og drivverk All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to:  
You can post new topics in this forum
You can reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum