Ford Taunus klubben Norge Forum Index Ford Taunus klubben Norge
Forum for Ford Taunus klubben Norge

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

v6 turbo

Post new topic   Reply to topic    Ford Taunus klubben Norge Forum Index -> Motor og drivverk
View previous topic :: View next topic  
Author Message
FordFreak-1
Guest

PostPosted: Wed Jan 13, 2010 2:47 am    Post subject: v6 turbo Reply with quote

Hei!

Noen som vet av Taunuser som har gått med v6 turbo i Norge, og vært godkjent?
Vet aat det gikk en lysblå couipe i Trondheim for mange år siden med 2,8 turbo.
Denne ble godkjent biltilsynet med ventilerte bremser fra Granada og Atlas 3,44 bakaksel.
Ble vistnokk godkjent inntill 350 hk.

Kontrolløren som jobbet der da har selvsagt sluttet for mange år siden.
Han het visst Rolf Roald..

Har noen prosjekter stående:
76 vogn 2,9 Cosworth turbo, (ikke min egen)
73 sedan V8(er planen) Cool
71 sedan Cosworth 2,0 turbo

Om noen vet av godkjente taunuser elr Cortina med 2,0 Cosworth turbo som er godkjente, er også dette selvfølgelig interresant Laughing
Back to top
Kolbjørn

PostPosted: Wed Jan 13, 2010 5:44 am    Post subject: Reply with quote

Hei
Vet ikke om noen i Norge,men i Sverige går denne http://www.youtube.com/watch?v=QnNMIUzDhnY
men om den er godkjent vet jeg ikke,men denne er rååååå
Back to top
View user's profile Send private message
MK3 Cortina

PostPosted: Wed Jan 13, 2010 6:49 pm    Post subject: Re: v6 turbo Reply with quote

"FordFreak-1"

Vet at det gikk en lysblå coupe i Trondheim for mange år siden med 2,8 turbo.

Denne ?

Back to top
View user's profile Send private message
fordfreak-1
Guest

PostPosted: Wed Jan 20, 2010 12:48 am    Post subject: v6 turbo Reply with quote

Nei, det var ikke den, den var lysere.
Denne mener jeg kanskje går på Stjørdal?

Nb! Taunus er levert i Australia med både 3,o liter essex, og 3,1 liter essex med trippel gassere, grenrør og hvassere kam. da kalt taunus 6 interceptor. også levert en Cortina mk3, med Falcon 4,1 L rekke seks!!Smile
Back to top
TAUNUS COUPE

PostPosted: Mon Feb 01, 2010 4:27 pm    Post subject: Reply with quote

Ford Freak:
Australske rekke6 hadde ufattelig lite h, og var veldig framtunge. Har prøvd å sende mail til Perhana i Sør Afrika, men de svarer aldri. De leverte jo 3 liter Essex i Cortina mk.3
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Guest

PostPosted: Sat Feb 06, 2010 12:10 am    Post subject: Reply with quote

Jepp.

Skal prøve å komme i kontakt med de..
Back to top
BR Racing V6

PostPosted: Wed Nov 20, 2013 3:37 am    Post subject: Re: v6 turbo Reply with quote

MK3 Cortina wrote:
"FordFreak-1"

Vet at det gikk en lysblå coupe i Trondheim for mange år siden med 2,8 turbo.

Denne ?

Hei:) Jeg kan bekrefte at dette er den riktige 2.8 turbo. fra Trondheim.

Jeg kjøpte først motoren og senere bilen ca 2006. Og vidresolgt og bilen eksist den dag idag men som twin turbo.

den opprinnelige sugeturbo motoren hadde ved 0.8bar 238hk. kkk turbo

spesial weber liggende foran med flush trykksystem ved ladetrykk så startet en liten el 12v pumpe å fylle forgasseren .

Tore topplokk hos autotrim mener jeg det heter og broren hans bygget motoren i sin tid. det ble uenighet om fuel systemet og de røk uvenner å da ente det med gasser. har sett kvitteringsbunken på over 50lapper på tidlig 90tall og da jeg kjøpte motoren var det 2 stempler som var sprekt mellom fjærene pga tenningsbank. noe jeg fant årsak til senere da tenningsenker modulen var defekt og grillet da den lå for nære eksosen.

toppa var et mesterverk og portet max synd den ene toppen var sprekt.

fikk laget en kopi senere men ble solgt til en annen.,da hele denne motoren ble solgt litt her og der. ,

på bildet her ser man ikke ombyggingen til granada 5 bolt foran for å få vent bremser. jeg har kalipperne enda.oljefilterflytteren

noen som har flere bilder?

Frode

Frofix
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Guest

PostPosted: Wed May 14, 2014 10:30 pm    Post subject: Reply with quote

Det var Brudeli Racing v/ Ingolf Brudeli som bygde motoren som ble godkjent i denne taunusen . Motoren ble bygget i -93. Taunusen ble godkjent i 96/97.
Back to top
Guest

PostPosted: Wed May 14, 2014 10:58 pm    Post subject: Reply with quote

Det var Brudeli Racing i Trondheim v/ Ingolf Brudeli som bygde motoren som ble godkjent i denne taunusen . Motoren ble bygget i -93. Det var da en kamerat av meg som eide den. Jeg husker første prøve turene, enormt syn av en Taunus den gangen. Bildet her er fra 96, rett før han solgte bilen videre til en annen kamerat av meg høsten- 96. Granada bremsene ble bare brukt i forbindelse med at Taunusen ble godkjent i 96/97 av sist nevnte. Taunusen ble lakkert i en mørkere blåfarge våren -97.

Terje Lund
Back to top
Guest
Guest

PostPosted: Wed Jul 23, 2014 9:02 pm    Post subject: Reply with quote

Ingolf Brudeli som portet topper og forøvrig var mannen bak hele motorbygget. TK økonomitrimming på Braskereidfoss som justerte motoren i benk torsdag 25.08.1994. Smile Har bremsepapirer og diverse bilder fra den dagen i permen med bilder av oppbygginga av denne Coupeen. Skal prøve å få lagt ut noen her hvis det er av interresse ?

Harry Grefstad
Back to top
to far gone

PostPosted: Thu Jul 24, 2014 8:50 am    Post subject: Reply with quote

Guest wrote:
Ingolf Brudeli som portet topper og forøvrig var mannen bak hele motorbygget. TK økonomitrimming på Braskereidfoss som justerte motoren i benk torsdag 25.08.1994. Smile Har bremsepapirer og diverse bilder fra den dagen i permen med bilder av oppbygginga av denne Coupeen. Skal prøve å få lagt ut noen her hvis det er av interresse ?

Harry Grefstad

ja legg gjerne ut Smile veldig interessant å se på Smile

mvh johan
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
I
Guest

PostPosted: Sun Aug 10, 2014 11:30 pm    Post subject: Reply with quote

Wuuuut? Gamle synder kommer for en dag Laughing 2,8 Turbomotoren som jeg bygde til Harry ble som nevnt bygget i -92/-93 etter følgende oppskrift:
Granada 2.8 blokk og standard veiv og råder med nye lager og tetninger
Litt overdim stempel med flat bunn
Nytt kamdrev og oljesystem
Toppene portet max på eksos for å få varmen ut og nye ventiler / tetninger
Innsugskanalene bare tilpasset og glattet, forbrenningskamrene lett bearbeidet
Eksosgrenrør laget for kortest mulig veg til turbo og en tilnærming til pulsrespons
Turbo tilsvarende Audi 200 turbo (2,2 liter 5 syl)
Oljeretur til bunnpanne tilpasset turboens smørekanal
Dobbel forgasser direkte på turboens kompressorhus (Ingen intercooler)
Juserbar wastegate og turbosaver oljeakkumulator + div. tenningsstyring
Målet var 200 hk på hjula og kjørbart fra 1500 - 6500 o/min + grei levetid med moderat ladetrykk

Motoren gikk rimelig greit om sommeren, men på kjølige dager ble det ising i forgasseren siden det ikke kom forvarmet luft inn. Opprinnelig var det tenkt å bruke en innsprut fra RS 2600, men ombyggingskostnaden av injectionspumpa var hinsides budsjett og valget falt på forgasser med de ulemper som følger med. Det var for øvrig ingen uenighet rundt disse vurderingene under byggingen og ingen horn i siden etterpå heller Smile

Antall hestekrefter er ikke imponerende, men denne ble bygget for moment fra lavt turtall og god akselerasjon. Tror det var mange som fikk seg en overraskelse da 'Ronny og Ragge-bilen' stakk avgårde. Den justerbare wastegaten ble i ettertid justert opp på ladetrykk til uante nivåer som også kan forklare litt rufsete stempler etterpå.

Regnestykket for motoren har jeg for øvrig liggende om noen tenker å bygge tilsvarende og spare litt tid i engineeringsfasen.

Mvh
I.Brudeli
Back to top
BR Racing V6

PostPosted: Fri Mar 20, 2015 1:43 am    Post subject: Reply with quote

Dette var bra lesing. selv om hadde glemt helt av å huke av på innstillinger for svar. men er det nå..

Jeg har pratet med en av Dere tidligere da jeg hadde motoren.

Jeg har planlagt å prøve å bygge et liknende oppsett med tia å skaffe en cupe.

Har liggende en bra blokk å litt så sammen med haug med andre v6 turbo prosjekt så blir det vel ei råd nå fremover da jeg har eget verksted men prøver å få helsa på stell til å orke bruke det. Smile

har litt av dela igjen. turbosaver å filterflytter.

Det som var spesielt var forgasseren.denne har jeg ikke sett maken til da den hadde elektronisk ledning som aktiviserte 12v pumpa å fylle på gasseren.

turbomanifolda å gasser havnet langt i Nord norge til en Terje Grape. til bruk i granada.men det ble ikke noe av. prøvde å få kjøpt tilbake dela men da var det kappet å bygget om til en annen bil til broren hans. så gasseren fikk jeg heller ikke tilbake.

rådene som var polerte de havnet til Sør Trøndelag , 2 stempler var ødelagt av tenningsbank.

toppa havnet hos en Jeg leverte turbo deler til i Melhus. de toppa ble brukt i en sierra xr4x4 jeg senere kjøpte og eier idag. Men måtte selge motoren for å få råd til bilen, fikk senere overhale motoren pga en feil med oljepumpe fjør som røk så overhalte med slipt veiv å litt. å leverte til en jeg kjenner. å der stod den jo lenge. så ble den solgt til Møre og romsdal. har sett den aventert på ford forumet 2år sia. kan sjekke ut evt.

Frode. 97966801
Post new topic   Reply to topic    Ford Taunus klubben Norge Forum Index -> Motor og drivverk All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to:  
You can post new topics in this forum
You can reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum